Rozwiąż problem opóźnionych płatności jeszcze dziś.

Według badań, aż 9 na 10 przedsiębiorstw boryka się z problemem opóźnionych płatności. Co zrobić w sytuacji, gdy Klienci nie śpieszą się z regulowaniem należności i jaki znaleźć sposób ich egzekwowania, który nie odbije się negatywnie na Waszych relacjach? Czego nie robić i na co zwrócić szczególną uwagę?

Opóźnione płatności? Mamy na to rozwiązanie!
Praca została wykonana, fakturę z odroczonym terminem płatności przesłałeś do Klienta i… cisza. Minął ponad miesiąc i wciąż czekasz na zapłatę. Co teraz? Przecież nie chcesz zepsuć dobrze zbudowanej relacji, a niestety egzekwowanie płatności za faktury nigdy nie należy do przyjemnych zadań. Zdecydowanie jest to czynność, która spędza sen z powiek małym i średnim przedsiębiorcom. Dzwonienie i upominanie się o zapłatę nie należy do przyjemności, jednak pamiętaj, że jako przedsiębiorca masz prawo do tego, aby w terminie otrzymać pieniądze za wykonaną pracę. Jeżeli jesteś zmęczony opóźnieniami w płatnościach, prowadzącymi do obniżającej się płynności finansowej, przygotowaliśmy kilka porad, jak poradzić sobie w tej niezręcznej sytuacji.

Nie miej wyrzutów sumienia
Twoja praca została wykonana zgodnie ze sztuką i terminami. Klient dostał to, na co się umówiliście i w związku z tym powinien uregulować należność. Co więcej, powinien to zrobić w terminie. Żaden przedsiębiorca nie chce przecież co miesiąc finansować swojej działalności z zewnętrznych źródeł i zakładać za kogoś pieniędzy. Jeśli ktoś ci nie płaci, nie jesteś w stanie pokryć swoich zobowiązań wobec kogoś innego – proste. Zamiast tego możesz stracić płynność finansową, a to pierwszy krok do porażki Twojego biznesu. Pamiętając o tym, nie powinieneś mieć wyrzutów sumienia, chcąc wyegzekwować zapłatę za fakturę.

Sprecyzuj swoje oczekiwania
Kwestie regulowania faktur to coś, co wymaga prezycyjnych ustaleń z Klientami. Szybkie określenie zasad, pozwoli uniknięcia niezręcznych sytuacji w trakcie trwania współpracy. Niestety – aby być konkurencyjnym, przedsiębiorcy bardzo często są zmuszeni oferować wydłużone terminy płatności na fakturach.

Przygotuj maila z przypomnieniem
Mail przypominający o płatności to z pewnością nic miłego. Nie należy kierować się złością, ale warto pamiętać, aby być stanowczym. Zaoszczędź czasu i przygotuj sobie skrypt, którego później użyjesz. Pierwszego maila z informacją o terminie płatności możesz wysłać już w przeddzień jego upłynięcia. Kilka dni później warto wysłać kolejne przypomnienie.

Gdy maile zawodzą…

… złap za telefon. Nadal nie otrzymałeś płatności? Czasami zwykła rozmowa to wszystko, czego potrzeba, aby zmotywować kontrahenta do zapłaty. Nie poprzestawaj na jednym telefonie – być może takie działanie przybliży Cię do zakładanego celu.

Skorzystaj z faktoringu
W Twojej bazie znajduje się już kilku Klientów, którym wystawiasz faktury z odroczonymi terminami płatności. Mimo to większość z nich i tak poważnie spóźnia się z płaceniem. Jeśli nie chcesz ryzykować utraty płynności finansowej, pomyśl o skorzystaniu z faktoringu. Mechanizm działania jest bardzo prosty – wystawiasz fakturę z odroczonym terminem płatności, a następnie przekazujesz ją do sfinansowania firmie faktoringowej. Dzięki temu gotówkę otrzymasz od razu, a to niesie za sobą wiele korzyści. Najważniejsze, że utrzymasz płynność finansową, a także będziesz w stałym posiadaniu kapitału na kolejne inwestycje w swój biznes. W związku z tym, stajesz się coraz bardziej konkurencyjny, a Twój biznes prężnie rośnie siłę. Nie musisz też skracać terminów płatności swoim Klientom, co z pewnością spotka się z ich uznaniem. W odróżnieniu od kredytu obrotowego, nie obniżasz zdolności kredytowej swojej firmy.

Powiązane artykuły