Polacy pokochali faktoring – 25 lat faktoringu w Polsce

Rok 2019 to symboliczny czas dla polskiego faktoringu, który obchodzi 25-lecie swojego istnienia. W ciągu tego ćwierćwiecza ta usługa finansowa stała się w Polsce bardzo popularna, a obroty faktorów przekraczające 242,8 mld PLN pozycjonują Polskę w czołówce europejskich krajów pod względem popularności faktoringu.

Faktoring w Polsce narodził się w 1994 r., wtedy to na polskim rynku pojawiła się pierwsza firma świadcząca tego typu usługi dla polskich przedsiębiorców. Obiecujące początki spowodowały, że z każdym kolejnym rokiem zaczęły przybywać nowe przedsiębiorstwa zajmujące się tą tematyką.

Kolejnym przełomowym momentem dla faktoringu był 1996 rok, ponieważ wtedy pierwsza polska firma dołączyła do międzynarodowej organizacji Factors Chain International (FCI). Pokazało to, że polski rynek w zaledwie dwa lata od powstania pierwszego podmiotu mającego w swojej ofercie faktoring miał coraz większe znaczenie na arenie międzynarodowej.

Przyczyny sukcesu

Lata ’90 to czasy, w których polscy przedsiębiorcy mogli zacząć korzystać z uroków gospodarki rynkowej. Spowodowało to, że z roku na rok rosła liczba małych i średnich przedsiębiorstw, a te myśląc o własnym rozwoju musiały szukać coraz to nowych form finansowania pozwalających im zbudować płynność.

Odpowiedzią na to zapotrzebowanie było wprowadzenie faktoringu. Możliwość wykupu nieprzeterminowanych należności przedsiębiorstwa (faktoranta) przez firmę faktoringową (faktora) spowodowała, że przedsiębiorcy zyskali nowy sposób szybkiego dostępu do gotówki. Jednak wraz z biegiem czasu polskie firmy zaczęły w tej usłudze dostrzegać również kolejne korzyści, jak m.in. przejęcie ryzyka niewypłacalności, windykacja należności czy prowadzenie kont rozliczeniowych.

Szybki dostęp do gotówki oraz pozostałe korzyści spowodowały, że liczba faktorantów w Polsce zaczęła bardzo dynamicznie rosnąć. Dostępne dane pokazują, że w latach 2008 – 2018 firmy faktoringowe zanotowały wzrost liczby klientów z ponad  2000 do ponad 15 400. Te statystyka doskonale obrazuje to jak chętnie polscy przedsiębiorcy zaczęli korzystać z tej stosunkowo nowej formy finansowania.

Polacy wolą bezpieczeństwo

Poruszając temat finansowania przedsiębiorstwa za pomocą faktoringu należy pamiętać, że przyjmuje ono różne formy. Zależnie od tego na jaki rodzaj współpracy z faktorem zdecyduje się klient to otrzyma on odpowiednie korzyści dla swojego przedsiębiorstwa.

Najpopularniejszą formą faktoringu w Polsce jest faktoring pełny. Jest to taki rodzaj finansowania przedsiębiorstwa, w którym faktor przejmuje na siebie ryzyko niewypłacalności kontrahenta. Umożliwia to ubezpieczenie należności czy to przez firmę faktoringową, czy obecnego ubezpieczyciela przedsiębiorcy. Jest to za idealne rozwiązanie dla przedsiębiorcy, który dopiero rozpoczyna swoją współpracę z odbiorcą lub ma wątpliwości co do jego rzetelności. Wszystko za sprawą tego, że w tym przypadku firma zawsze otrzyma swoją zapłatę. Według danych PZF, obrót na transakcjach z faktoringiem pełnym osiągnął w I kwartale 2019 roku poziom niemal 25,5 mln PLN.

Kolejnym rodzajem faktoringu jest faktoring niepełny. Przy wybraniu tej formy finansowania przedsiębiorstwa faktor kupuje należności przedsiębiorstwa, jednak ryzyko niewypłacalności kontrahenta ciągle pozostaje przy faktorancie. Powoduje to, że w przypadku kiedy odbiorca towaru lub usług nie dokona płatności to przedsiębiorca jest zobowiązany do zwrotu całej kwoty otrzymanej przez faktora. Ten rodzaj finansowania przedsiębiorstwa jest polecany w szczególności kiedy odbiorca jest już odpowiednio sprawdzony i można spodziewać się jego zapłaty. Według danych PZF, obrót na transakcjach z faktoringiem niepełnym osiągnął w I kwartale 2019 roku poziom ponad 16,6 mln PLN.

Zamiast kredytu

Wraz z biegiem czasu faktoring zaczął ewoluować. Zmienna sytuacja rynkowa stymulowała faktorów do coraz większej elastyczności. Na rynku pojawiały się takie rodzaje faktoringu jak eksportowy, importowy, jawny czy tajny. Jednak z perspektywy przedsiębiorcy jedną z najważniejszych transformacji faktoringu jest możliwość finansowania nie tylko należności, ale również zobowiązań na nieprzeterminowanych fakturach. Małe i średnie przedsiębiorstwa dzięki tak dynamicznemu rozwojowi faktoringu, który wpłynął na rozszerzenie oferty produktowej mogą teraz liczyć na nowoczesne finansowanie przedsiębiorstwa.

Właśnie ta elastyczność faktoringu, która jest odpowiedzią na wymagania rynkowe przedsiębiorstw powoduje, że jest to produkt coraz bardziej popularny. Badania przeprowadzone przez Instytut Keralla Research pokazują, że jeszcze 2016 roku co czwarty polski przedsiębiorca nie miał żadnej wiedzy na temat faktoringu, natomiast w 2019 roku ten odsetek spadł do 13,6 proc. Gdy dodamy do tego fakt, że według tych samych badań, ponad 50 proc. przedsiębiorców aktywnie poszukuje informacji na temat faktoringu to z pewnością możemy uznać, że przez ostatnie 25 lat ten sposób finansowania przedsiębiorstwa zaliczyły spektakularny rozwój.

 

Powiązane artykuły